Analyse nieuwe website Radio538

Onlangs heeft Radio 538 een nieuwe website gelanceerd. De interactieve afdeling van Radio 538 geeft aan dat ze een jaar lang bezig zijn geweest met de ontwikkeling van de nieuwe website. Volgens Radio 538 is de website handig te bedienen op tablets en wordt er gebruik gemaakt van de nieuwste en unieke technieken. Hierdoor is de website up to date en klaar voor de toekomst. Laten wij de website op een aantal belangrijke punten onder de loep nemen en bekijken of de vernieuwde Radio 538 website daadwerkelijk klaar is voor de toekomst!

Eerste indruk

Mijn eerste indruk is dat de site er qua design goed uit ziet, hoewel de website wel wat druk en chaotisch overkomt. Een ander opvallend onderdeel is de navigatie, waarbij je door middel van een draaiknop op een radio uit de jaren 70 door de verschillende pagina’s kan scrollen.

Gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid is erg belangrijk voor websites. Dit zorgt er namelijk voor dat een bezoeker snel ziet waar hij is en welke actie er moet worden ondernomen. De website van Radio 538 is niet overzichtelijk en reageert ontzettend traag. Daarnaast worden bijna alle pagina’s binnen de website in een zogenaamde inline pop-up geopend. Klik maar eens op deze link. Bij het klikken op de 538 social icoontjes wordt er zelfs nieuwe pop-up pagina geopend. Ik maak zelf gebruik van een breedbeeld laptop en kan de inline pop-up pagina’s niet goed bekijken. De meeste teksten worden halverwege afgebroken en ook de sluitknop is niet meer terug te vinden.

Snelheid

Uit onderzoek van Google is gebleken dat gebruikers eerder afhaken bij een trage website. Het is bij Google zelfs één van de 200 factoren die worden gebruikt bij het rangschikken van een pagina in de zoekresultaten. Toch is op dit moment de relevantie van een pagina belangrijker dan de snelheid van een pagina. Op dit moment wordt minder dan 1% van de zoekopdrachten beïnvloed door de laadtijd factor. Google vindt het belangrijk dat de gebruikers relevante content krijgen voorgeschoteld, waarbij in de toekomst naar mijn idee de laadtijd als onderdeel van de ranking factoren steeds belangrijker zal gaan worden.

Er zijn veel online tools, waarmee je de snelheid van een website kunt testen. Een handige Firefox plugin is Yslow. Volgens deze tool is de laadtijd van de website van Radio 538 gemiddeld 6,5 seconden. Persoonlijk vind ik dat een website binnen 2 seconden geladen hoort te zijn.

Weergave verschillende browsers

Wanneer de website van Radio538 via Adobe BrowserLab op alle gangbare browsers wordt getest, dan ziet de website er op enkele schoonheidsfoutjes na goed uit! Ook wordt de website goed op de iPad weergegeven.

In een eerder artikel heb ik beschreven dat in 2014 het gebruik van mobiel internet groter zal zijn dan het gebruik van internet via een desktop pc. Wanneer ik de website test op een iPhone blijkt echter dat de site niet goed functioneert.  Een gemiste kans!

Technische aspecten en vindbaarheid

De eerste indruk van de broncode is rommelig. Er wordt op alle pagina’s gebruik gemaakt van meta keywords, terwijl Google in 2009 al heeft bevestigd dat de meta keywords geen invloed uitoefenen op de ranking van de zoekresultaten.

Op iedere pagina wordt dezelfde meta-description gebruikt. Het is juist belangrijk om er voor te zorgen dat iedere pagina een unieke omschrijving heeft. Het zorgt er namelijk voor dat een gebruiker in één oogopslag ziet welke informatie op de pagina wordt aangeboden. Tevens zorgt een aantrekkelijke meta-description voor een goed doorklikpercentage.

Er zijn veel afbeeldingen aanwezig, maar bij geen enkele afbeelding wordt gebruikt gemaakt van een alt-tag. Met deze alt-tag kun je een afbeelding voorzien van belangrijke zoekwoorden. De inhoud van de tekst en afbeelding moeten uiteraard met elkaar te maken hebben, maar als je dit goed doet dan zal Google de relevantie hiervan begrijpen en kan deze afbeelding beter worden geïndexeerd.

Als je een boek leest is het fijn dat dit duidelijk is ingedeeld in verschillende hoofdstukken en paragrafen. Ook bij een website is het belangrijk om deze indeling te gebruiken. Hierdoor begrijpt Google de inhoud van een pagina beter. Normaal gesproken maak je een1 a 2 keer gebruik van een H1 heading. Op de homepage van Radio 538 wordt 14 keer gebruik gemaakt van een H1 heading, waardoor het enigszins onnatuurlijk overkomt.

Bij het openen van http://www.radio538.nl wordt de website automatisch doorverwezen naar http://www.radio538.nl/#app-01. Ook de titel in de browser heeft een nietszeggende beschrijving, namelijk “Home / App 01”. Mijn advies is om /#app-01 door te verwijzen naar http://www.radio538.nl en hiervoor een pakkende browsertitel te gebruiken!

Als je via Google bekijkt hoeveel pagina’s van Radio538.nl er geïndexeerd zijn, dan valt op dat de meeste pagina’s niet meer op de juiste locatie uitkomen, maar op de homepage.
Wanneer de oude website wordt vervangen voor een nieuwe website, moeten natuurlijk alle oude pagina’s op de juiste wijze worden doorverwezen naar pagina’s binnen de nieuwe website. Als je een oude pagina verwijdert, verwijs je deze met een 301-redirect door naar een nieuwe relevante pagina. Op deze wijze heb je de meeste kans dat de posities in Google behouden blijven en zorg je er voor dat een bezoeker automatisch wordt doorgestuurd naar de nieuwe pagina.
Het is dus belangrijk om van te voren goed na te denken over hoe je de pagina’s gaat doorverwijzen.

Eindoordeel

Ik vind de website van Radio 538 verrassend qua design. Het sluit goed aan bij de doelgroep van Radio 538. De navigatie is opvallend en vooruitstrevend. Tevens is de navigatie goed geïntegreerd in de website.

Toch zijn er zoekmachine technisch een aantal verbeterpunten. Zo kan er op technisch vlak gebruik worden gemaakt van het comprimeren van JavaScript en CSS bestanden. Dit zal er onder andere voor zorgen dat de website sneller gaat draaien. De inline pop-up’s binnen de website zijn voor de bezoeker een stap achteruit. Het duurt lang voordat een pagina wordt geopend.

Kortom een verassende website, waarbij er aan de vindbaarheid en snelheid nog wat extra aandacht kan worden besteed.